تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/02/03 - 21:45
کد خبر: 502541

در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با وزیر علوم مطرح شد؛

دانشگاه تراز جمهوری اسلامی، دانشگاه خانواده محور است نه ضد آن!/ دانشگاه تراز جمهوری اسلامی، سرمایه ساز است نه سرمایه سوز!

دانشگاه تراز جمهوری اسلامی، دانشگاه خانواده محور است نه ضد آن!/ دانشگاه تراز جمهوری اسلامی، سرمایه ساز است نه سرمایه سوز!

دانشگاه تراز جمهوری اسلامی، سرمایه ساز است نه سرمایه سوز! نیاز امروز دنیا به متخصصان ایرانی مغتنم و باعث افتخار است اما کشور برای پیشرفت نیازمند جوانان نخبه است و نیروی جوان نخبه بزرگ ترین سرمایه جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست پرسش و پاسخ دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی عصر امروز 3 اردیبهشت ماه 1403 با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس مرکزی این دانشگاه برگزار شد. در ادامه متن کامل نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل را می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

جمهوری اسلامی ایران، امروز به قله نزدیکتر شده است. نزدیک تر از آنچه که تحلیلگران و متفکرین گمان میبردند! نظم نوین جهانی اقتضائات نوینی را ایجاد کرده است که اگر مسئولین امر به لوازم آن تجهیز نباشند، باعث عقب افتادگی از این قطار پر سرعت میشود. با پیشرفت فناوری سرعت این قطار روز به روز افزایش مییابد. لذا بر مسئولین جمهوری اسلامی واجب است که در همه زمینه ها و در تمام ارکان خود را با اقتضاعات هماهنگ و متناسب کنند.

اما در این میان جایگاه وزارت علوم در ساخت دانشگاه تراز جمهوری اسلامی چگونه است؟!
جناب دکتر!

دانشگاه تراز جمهوری اسلامی، دانشگاه مسئله محور است و نه مقاله محور! درست است به آن مفتخریم که رتبه 15 جهان را در حوزه تولید علم داریم اما همچنان نیازمند یک چرخش جدی از مقاله محوری به مسئله محوری نیز هستیم؛ چراکه با وجود ۶۰هزار مقاله و سند علمی انتشاریافته در ISI و نهادهای بین‌المللی، سهم صادرات محصولات فناورانه از کل حجم صادرات کشور در سال 2019 صرفًاً یکدرصد بوده است! در شاخص جهانی کارآفرینی در رتبه 72 جهان و در شاخص جهانی نوآوری در جایگاه 61 جهان قرار داریم. همه شواهد گواهی میدهند که کشور در این حوزه نیازمند تغییر رویکرد و تبدیل شدن به حل کننده مسائل است تا کارخانه تولید مقاله بدون مصرف!
 
آقای دکتر!

دانشگاه تراز جمهوری اسلامی، دانشگاه خانواده محور است نه ضد آن! حدود 3 سال از تصویب قانون جوانی جمعیت میگذرد اما همچنان اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است. در همین دانشگاه علامه حتی یک واحد متاهلی وجود ندارد در حالی که از جمعیت15۰۰۰  نفری دانشگاه حدود 15۰۰ دانشجو متاهل هستد. البته ناگفته نماند مسئولین دانشگاه وعده ساخت 1۰۰ واحد خوابگاه متاهلی را تا مهرماه امسال داده اند اما این یعنی فقط تامین نیاز ۶ درصد دانشجویان متاهل. وضعیت در بقیه دانشگاه های کشور هم آنچنان متفاوت نیست و تنها به ۹.1 درصد از دانشجویان متاهل خوابگاه تعلق میگیرد. دانشگاه امروز چه نسبتی با حمایت از خانواده دارد؟ جناب وزیر!

دانشگاه تراز جمهوری اسلامی، سرمایه ساز است نه سرمایه سوز! نیاز امروز دنیا به متخصصان ایرانی مغتنم و باعث افتخار است اما کشور برای پیشرفت نیازمند جوانان نخبه است و نیروی جوان نخبه بزرگ ترین سرمایه جمهوری اسلامی است. وزارت علوم به مثابه سکان دار و سیاست گزار نهاد علم در این حوزه چه میکنند؟ دانشگاه موظف است به علم و دانشجو جهت دهد چرا که علم و عالمی که جهت نداشته باشد، به راحتی در اختیار مستکبرین عالم قرار میگیرد و خود را تباه میکند.

دانشگاه تراز جمهوری اسلامی ایران، فرصت ساز است نه فرصت سوز! در جهان پس از انقلاب صنعتی، کشور هایی که توانستند استقلال و قدرت خود را حفظ کنند که با تحول علم همراه شدند. در جهان امروزی این موضوع اهمیت و نمود بیشتری پیدا میکند. بی شک یکی از مهمترین مولفههای پیشرفتگی ملل در آینده نه چندان دور پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی میباشد.
در حال حاضر ایران در رتبه ۹4  مصنوعی قرار دارد. با توجه به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر قرار گرفتن ایران در جمع 1۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی، وزارت علوم چه رویکردی و راهبردی را اتخاذ کرده است؟

و اما کلام پایانی..

دانشگاه جمهوری اسلامی، پویاتر میشود زمانیکه خود را دارای نقش و اثر ببیند نه صرفا کارخانه تولید مدرک و تولید مقاله بیفایده و بی ربط به مسائل کشور! زمانیکه اهمیت سیاست در آن صرفًاً متوقف به انتخابات مجلس نباشد. و خدا لعنت کند دست هایی که تلاش میکنند دانشگاه غیر سیاسی باشد! زمانیکه لبریز از نگاه تمدنی شود! زمانیکه جذب اساتید آن با معیارهای تمدنی صورت بگیرد! و به راستی که دانشگاه مبدا همه تحولات است.

و صل الله محمد و آل محمد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top